4 Mart 2010 Perşembe

Pedagog 'dayiz

Pedagog 'dayiz 04.03.2010
Once Ugur Abi 'ye gittik , hafif burun akintin oldugu icin . Aslinda hasta gibi gorunmuyorsun , hafif burun akintisi ve burunda tikaniklik disinda bir sikayetin yok . Atesin de yok . Ancak ben tedavisi evde devam eden abime gecirebilecegin bir enfeksiyon olabilir mi endisesi tasiyorum . Sen de Ugur abini cok seviyorsun , seni hic urkutmuyor , seninle sohbet ediyor , oynuyor arada da muayene ediyor . Sonuc , hafif bir viral enfeksiyon gecitiyormussun , Tugi ile ayni ortamda bulunmasan iyi olurmus . Tani ; Akut RhinoFaranjit . Recete ; Zyrtec gunde 1/2 olcek + Otrivine Pediatrik 2 defa 1 'er fis . Ugur abine hoscakal deyip Ugur abi 'nin odasindan ciktik . Baban bu arada yasini sordugu ve seninle ayni yasta oldugunu ogrendigi cocugu izlemem icin isaret etti . Senin kadar olmasa da konusurken o da "ııı . ııı" seslerini cikariyor . Baban nicin bana isaret etti , cunku sendeki "ııı . ııı" seslerinde bir artis var ve ben bundan rahatsizim . Baban da Pedagog fikrimden rahatsiz acikcasi. Cunku , pedagogun aklimizda bidolu soru isaretleri birakacagini ve seni gereksiz yere irdeleyecegini dusunuyor . Aslina bakilirsa psikologa girmek bana da gerginlik verir ama yine de kafamdaki sorulari bir bilene danismaliyim dusuncesi daha baskin oldugu icin dogruca ust kata pedagog randevumuza ciktik . Pedagog ; Derya Toparlak . Guleryuzlu , sakin goruntulu , yumusak sesli bir kadin . Derya Hanim once sana bir kagit ve boyalar verdi ardindan da bizi tanimak icin , sorular sordu ; Kac yilir evli oldugumuz , okudugumuz okullar, calistigimiz isler , senin dogumunla ilgili sorular , sana kimin baktigi vs . Bu sorularin ardindan "Buraya ne icin geldiniz ? " sorusu ile acilis yapti ? . Cevap vermeden once sana baktim , yaninda mi konusacagiz ? endisesi yasadim once . Ama cevap verdim ;
H: Deniz , ozellikle iki aydir konusurken kelimelerin arasina "ıı.ııı.ııı " lar koymaya basladi . Heyecanli heyecanli birsey anlatirken basladi ilk zamanlar ancak simdi o kadar sık olmaya basladi ki . Bunun adi tam olarak kekemelik mi bilmiyorum .
Ben bu cumleyi kurarken seninle gozgoze geldim ve sustum .
H: Bir de Deniz sag ve sol elini ayni anda kullaniyor . Boya yaparken sizin de farkettinizi gordum .
P: Denizcim bu kagit senin olsun , bir de boya sec bakalim , mesela sari olabilir ?Sen bidolu renk arasindan sariyi secmeyip hangi rengi secsem diye kararsizsin . Birkac renk boyayi eline alip biraktiktan sonra maviye karar verdin . Derya Hanim da kirmiziyi aldi .P: Deniz, bir yuvarlakla ne yapabiliriz ? Mesela bir top , bi balon , bi agac . Sen bi yuvarlak cizebilir misin ?Once sen sonra da Derya Hanim bir yuvarlak cizdiniz . Daire cizebildigini bilmiyordum , cizdigini gormek hosuma gitti .P: Simdi ucuna boyle cizgi cizdim , bak ne oldu ? Bi balon . Hadi sende yap .Daireye bir cizgi cizip bir balon da sen yaptin .P: Simdi bi cizgi daha cizdim ? Bi agac oldu . Sen de agac yapabilir misin ?Balonun ipine paralel bir cizgi cizip sen de bir agac yaptin . Hosuna gitti bu .

P: Simdi bi cocuk oldu . Simdi de ayaklarini da yaptim bak . Hadi sen de yap
Birbirine paralel iki cizgiyi alt ucundan birlestirince , uzun govdeli , kocaman yuvarlak kafali bi cocuk oldu . Ama sen kendi kagidindaki cizgileri birlestirmedin, Derya hanimin kagidindaki cocuk resmine kol yapmak istedin ;
D: Ben kollarini yapicam
Dedin ve Derya hanimi cizdigi cocuga kollar cizdin . Sonra da kendi kagidina gecip ;
D: Gozlerinide yapicam ,ama cekik goz cizicem .
P: Tamam ciz bakalim

Bu arada Derya hanim bir dosya kagidini ikiye bolup , ortasina bir delik acti , gozune yaklastirip ;
P: Deniz bak seni bu delikten gorebiliyorum , sen de beni bu delikten gorebilirmisin ?
Sen tam ortasinda delik olan kagidi eline alip yuzune yaklastirip Derya hanima bakarken ;
P: Denizcim,tekgozunle bak , gozune yaklastirarak bak
Biraz kararsiz kaldin ,sol gozune yaklastiracaktin , vazgectin, sag gozune yaklastirdin .

Derya hanim ; Deniz 'le disariya kimin cikacagini , hangimizle konusacagini sordu . Cevap baban ve sen disariya .

P: Deniz basina buyruk bir cocuk (gulumseyerek)
H: Basina buyruk mu ? (Biraz saskinca)
P: Dinlemesi iyi , guzel dinliyor . Once kendi istediklerini yapiyor , kendi istedigini yapiyor .
H: Hmm

Iste konustugumuz konular ,sorular , cevaplar ve bize oneriler ;

Kararsiz El icin ;
P: Hemen birsey soylemek cok dogru olmayabilir . Gorunen sag el ve sol elini %50 - 50 kullaniyor . Esit gorunuyor . Gozuyle de esit takip ediyor . Kararsizlik yasadi once ama sonra sag gozu ile takip etti beni . Bazen capraz da olabilir bu durum . Yani sol el, sag goz , sol ayak gibi . Deniz pure solak degil .Ancak yine de gozlemlemelisiniz .
H: Ben Deniz 'e birseyler verirken , ya da masaya catal kasigini koyarken yonlendirmemeye dikkat ediyorum. Mesela catal ve kasigini tabagin sagina ya da soluna koymayip tabagin ust tarafina koyuyorum. Bazen sag ile aliyor, bazen sol ile . Biraz sag ile yiyor ,biraz sol ile . Ikisinde de aynioranda basarili .
P: Pure solak degil ,her ikielini de esit oranda kullaniyor , babasi topa vururken , ayagini da esit oranda kullandigini soylemisti. Bu durumda sag ya da sol elden birini secerek yavas yavas yonlendirme yapabilirsiniz . Ileride yazarken , bazi isleri yaparken geri kalmamasi , hiz kazanmasi icin bir eli secip yonlendirme yapabilirsiniz .

Kekemelik icin ;
P: Deniz 'in bu "ııı . ııı" li konusmasi da bir tur kekemeliktir . Anneler genellikle bize gelmekte gec kalirlar . Bu durumun gelir gecer bir durum oldugunu dusunurler . Siz erken gelmissiniz . Kekemeligin iki aydir oldugunu ve arttigini soyluyorsunuz . Kekemeligin cesitli nedenleri vardir . Cok guzel konusan bir cocuk birgun pat diye kekemelemeye baslayabilir . Bazen size de oluyordur, aklinizdan ayni anda birkac cumle gecer ancak dilinizin ucundan hepsiayna anda cikamaz ve "ııı . ııı" dersiniz .
H: Deniz 'deki bu ............. 'lar heyecanli ve hizli hizli birseyler anlatirken oluyor .
P: Bazi kelimeleri soyleyemedigi icin kekemeliyor olabilir .
H: Deniz , kelimelerin telaffuzunda bir sorun yasamiyor . Kelime dagarcigi oldukca zengin . Ifadeleri ve cumleleri guzel .
P: Evde yeni bir kardes ya da durum degisikligi sozkonusu oldugunda kekemelik olabilir .
H: Yasantimizda , evimizde bir degisiklik , bir hastalik, bir yenilik ya da islerimizde bir yogunluk ve Deniz 'e olan ilgimizde bir azalma yok. Ama Deniz 'in okuluna kekemeleyen yeni bir ogrenci geldigini soyledi annem. Deniz bunu farketmis ve dikkat cekmek icinyapiyor olabilir mi ?
P: Kekemelik genelde dikkat cekmek icin yapilmaz . Zaten ayni sinifta olmadiklarini soyluyorsunuz .
H: Ayni sinifta degiller evet ama okulda sadece iki sinif var . Yemek yerken , spor odasinda ve oyun salonunda cocuklarin hepsi birarada oluyor .
P: Bir etken olabilir o zaman .
P : Deniz 'in okulunda baskin bir karakter olabilir ve bu baskin karakter Deniz 'in kendisini ifade etmesine engel oluyor olabilir . Bu karakter ogretmen olabilecegi gibi baska cocuklara soz hakki vermeyen , surekli ben yapicam ,benim dedigim olsun diyen,oyunlarina mudahale eden, bozan bir cocuk da olabilir . "Deniz basina buyruk bir cocuk" dedim birazonce, okulda kendini ifade edemedigi icin kendini boyle ifade ediyor olabilir. Ama mudahale etmeyin , birakin kendini boyle de olsa ifade etsin .

H: Neler yapabiliriz ?
P: Tekerleme kitabi alin , beraber tekerlemeler soyleyin . Tekerleme soylerken Deniz kendini dinlemez ve kekemelemez . Takip edin , 15 gun sonra tekrar goruselim , belki Deniz 'le tek seans yapariz .

Sabah aglamalarin icin ;
H: Sabah uyaninca beni evde goremezse "Annemi istiyom diye agliyor" ve biz bu duruma cok uzuluyoruz .
P: Deniz aksamlari kacta yatiyor ?
H: 10 gibi
P: Sabah kacta kalkiyor ?
H: Saat 7:30 'da kalkiyor , sonra babasiyla 8 - 8:30 'a kadar uyuyor , uyaninca agliyor .
P: Okula kacta gidiyor ? Kacta cikiyor ?
H: Kahvaltisini yapiyor , biraz odasinda oynuyor ya da boyamayapiyor sonra 10 - 10:30 gibi babasi okula goturuyor , 15-15:30 gibi de anneannesi aliyor
P: Sabah evde zaman gecirdikten sonra okula goturun diyecektim ama zaten oyle yapiyormussunuz . Ve siz 2. aydan itibaren hep calisan bir anneymissiniz , calisiyor olmaniz Deniz icin yeni degil. 2 aydir agladigini soyluyorsunuz ,bu aglama biraz aliskanlik olmus sanki. Neden calismaniz gerektigini de dogru cumlelerle anlatmissiniz . Bu durumda korkularinizin uzerine gidin .Bir de boyle deneyin bakalim.
Derya hanim bana bazi sorular sordu ve senin duygularini anlayip anlamadigimi, nasil davrandigimi ogrendi . Mesela sinifta bi arkadasin senin sacini cektiginde "acimis olmali" , agladiginda "uzulmus olmalisin" dedigimi soyledigimde senin duygularini anladigimi ve dogru ifadenin de bu oldugunu soylemisti .Ancak sabah aglamalarin icin "Denizcim ise gitmemi istemiyorsun ama ..." li cumle yerine "Deniz 'cim ise gitmesem ne guzel olurdu degil mi ? Seninle ne guzel oyunlar oynardik, resim yapardik" cumlesini kurun bakalim .
H: Daha fazla krize yolacar diye dusunuyorum, dedigim gibikorkuyorum bu cumleyi kurmaya . Ama deneyecegim .

Seans sonunda Derya hanim; Reuters 'daki goreviniz nedir ? Ifade yeteneginiz cok iyi ,ifade sekliniz cok guzel dedi . Hosuma gitti . Seni guzel yetistirdigimizi , onem verdikleri herseye bizim de dikkat etmis oldugumuzu soyledi . Seni yanlis sorularla yonlendirmedigimi , seninle konusma seklimin , duygularini paylasma seklimin , hislerine ortak olma seklimin guzel oldugunu da ekledi . (Hislerine ortakolma durumu ; Bize birsey anlatirken ; bizim de sasirmamiz , heyecanlanmamiz ,yaa oylemi ,waay dememiz ) .

Hiç yorum yok: