25 Haziran 2010 Cuma

Aglamalar

Denizim , agliyorsun yine . Ustelik de kendini kasa kasa agliyorsun . Ellerini yumruk yapip, parmakucunda yukselerek, yurur gibi yapip agliyorsun . “Kapiyi ben acacaktim, kaldirimin o tarafindan ben yuruyecektim , merdivenden ben cikacaktim , onu ben yiycektim, daha buyuunu istiyom, “ .

“Ahh be ogulcum, soylesen onceden “Ben yapicam, ben gidicem, ben yiycem,ben ….,ben… ” desen de sen yapsan ,sen yesen ,sen alsan ,sen gitsen . Sen aglamasan , biz caresiz kalmasak, uzulmesek . Ben bilsem neye aglayacagini ,onune gecsem , aglamasan . Ama ben anlasam senin neden agladigini “ . Ben yine boyle diye diye gereksiz yere zaman gecirdim . Sen aglarken neden agladigini irdelemek yerine seni nasil susturacagimiza , nasil dikkatini dagitacagimiza odaklandik biz . Cunku bu sekilde aglaman bizi cok uzuyor . Gunlerdir ben yapicaktim,daha buyuunu istom, oole yapmani istemiyom gibi bahanelerle agliyorsun . Ama ne aglamak . Aglamaya baslayinca susmuyorsun , artan bir ivmeyle devam ediyorsun ,sonra kendin de cikamiyorsun bu aglama krizinden .

Sakin kafayla dusunmek lazim, anlamak lazim , anlamak icin dikkatlice bakmak lazim . Iste sakin kafayla dusuneyim derken birkez daha yetisti Tracy . Bir kez daha ABC ile cozuldu problem , aglamalar neredeyse bitti .

A : Antecedent ; Bu aglamaya sebep olan etkenler ne olabilir , aglamanin baslamasindan onceki degisimler ;

Sorularim ; Bu aglamalar bizim bilmeden yaptigimiz ve seni uzen bir sebebe mi dayali ? Seni rahatsiz eden, korkutan , kizdiran bir durum mu var ? Dikkat cekmek icin mi yapiyorsun ya da neden dikkat cekmek istiyorsun ?

Cevaplarim ; Aglarken genellikle “Ben yapicaktim, ilk bas ben yapicaktim, ben yapicaktim ” i tekrarliyor oldugunu farkettikten sonra , one gecmek, farkedilmek istiyor olabilirsin ? Bunun nedeni iki sey olabilir . Birincisi ; okuldaki yilsonu gosterisi icin yapilan dans hazirliklari surecindeki stress olabilir . Parcalari oturtmaya basladim .Bu aglamalarin, okul gosterisi icin baslayan hazirlik calismalari yaklasik ayni zamanda ortaya cikti . Gosterilen dans figurleri icin “Anne ben bu hareketi tutunmadan yapamiyom,ayaami boole boole ceviremiyom” diyen melegim bu dansi “anne bu cok zor” diye nitelendirmisti . Diger dans icin de “Anne ben Gargamel olmak istiyom, Ozge ooretmen izin vermiyor , ben Sirinler dansini yapmak istemiyom” demistin . Bu dans calismalarinin zorlugu seni streslendirmis . Biz her ne kadar “Oglum onemli olan yapmaya calisman “ mesajini versek de sen bazi hareketleri yapamadigin icin , Gargamel olamadigin icin, istemedigin birseyleri yapmaya zorlanmissin . (-ki bu arada , Sirinler dansinda butun cocuklar Sirin olmustunuz , Gargamel karakteri yoktu . Sen dansin adi Sirinler oldugu icin ve cizgifilmlerin kotu karakterlerini sevdigin icin Gargamel olmak istiyordun .

Ikincisi ; Ayca faktoru . Ayca ile surekli didisip kavga ediyorsunuz . Ayca ile sakin sakin oynarken , Ayca ‘nin birdenbire “Deniz bunu ben aldimm,ooh sana vermiycem iste,bu benim ” demesiyle baslaya “Ver,benim o! , ben istiyom !, ben yapicam !”, “Vermiycem iste ooh, vermiycem,benim, benim, alamazsin, yapamazsin ” ile devam eden ve hizla tirmanan gerilim . Bu gerilim birbirinizi hirpalayinca bitiyor . Sonrasinda sen sinirinden aglarken , Ayca cani yandigi icin agliyor .

Ozet olarak ; Okuldaki dans calismalarindaki basarisizlik hissi ve yarattigi stress, Ayca ‘nin tetikleyip tirmandirdigi sinirlilik hali .

B: Behaviour ; Davranis tarzi . Yani “Kendini kasa kasa aglama, ellerini yumruk yapip, parmakucunda yukselerek, yurur gibi yapip aglama . Ve bu aglama modunda takili kalma . “Geri al yaptiini , geri al ,izlerini de geri al” diyor olman, “geri aldim, ver izlerimi de” desek “Alamazsin , alamazsin iste” diyerek daha da fazla aglaman .

Sen boyle aglarken , seni sakinlestirmek icin dikkatini cekecek birseyler anlatip gostermeye calisiyoruz , ilk kelime cikarsa agzindan , aglamaya hemen bitiyor ya da azalarak devam ediyor . Bazen de kendin birsey bulup birden bitiriyorsun bu aglamayi .

C: Conclusion: Cozum

• “Okul kapandi, tatil olduk , uzuun ,kocaman bir tatil basladi senin icin . Butun yaz tatil olacak” mesaji ile okul stresinin bittiginin farkina varmani saglamak .

• Aglama cumlelerindeki anahtar kelime olan “Ben yapicaktim” ‘dan yola cikarak , “Deniz 'cim sen yapar misin , bunu sen yapmak ister misin , aferim ne guzel yapmissin “ li cumleleri daha fazla kurup –ama abartmadan tabii ki- azalan ozguvenini, zedelenen ben duygunu yerine geri koymak .

• Evde ,kendi evimizde daha fazla zaman gecirmeni istedim yine Medis ‘den . Medis ‘in evi de kendi evin gibi ama seni kizdiran gerilimi tirmandiran Ayca faktoru var . Kendini daha guvende hissetigin kendi evinde daha fazla zaman gecirmek ,odanda ve oyuncaklarinla ,arkadasin Zeynep ‘I de cagirarak oynaman iyi geldi sana . Zeynep ‘le sakin sakin kavga etmeden oynuyorsunuz . Ayca ‘ya her ne kadar seni kizdirmamasini anlatsam,sana her nekadar kizmamayi anlatsam pek faydali olmuyor .

Sonuc; Bir hafta icinde kendini en guvende hissettigin yerde, kendi evinde daha fazla zaman gecirmen , aksamlari benimle uyuman , okulun bittiginin farkina varip uzuun bir tatili hakettigini anlaman ,okul gosterisinde basarili oldugunu duyman , seni kendin yapman icin daha cok tesvik etmem, daha fazla basardin iste demem sana cok iyi geldi . Aglamalarin cok azaldi hatta neredeyse bitti. . Boylece sen mutlu , biz daha mutlu :)

Hiç yorum yok: